Affiliate marketing strategi

Affiliate marketing er blevet et populært online medie i Danmark. Desværre er der mange virksomheder som prøver mediet af uden at have en strategi for mediet, og det spiller dårligt sammen med at det er et strategisk medie.

Man fanger de fleste virksomheder interesse når man præsenterer dem for et medie med en performance-baseret afregningsmodel, der er fuldstændig risikofri for virksomheden. Det som mange glemmer, er at partnerne (affiliates) ikke er forpligtet til at levere trafik og at de kan droppe et affiliateprogram når de har lyst.

Bagsiden af den risikofrie økonomiske model er altså, at der ikke er en leveringsgaranti. Sagt på en anden måde får du kun succes med affiliate marketing når samarbejdet er til fordel for både dig og dine partnere. Derfor bør affiliate marketing være et strategisk medie og ikke bare noget der lige skal prøves af.

Som annoncør vil du selvfølgelig gerne slippe så billigt som muligt og derfor kan det virke fornuftigt at sætte en lav kommission og så evaluere kampagnen efter et par uger. Det kan dog give bagslag, og for at forstå hvorfor skal vi se på hvordan en affiliate partner arbejder.

Betragt dine affiliates som samarbejdspartnere

Langt de fleste affiliate partnere har et website som de arbejder på som en hobby i deres fritid. Der findes også professionelle affiliates der arbejder med det som et fuldtidsjob, men der er altså ikke tale om store mediehuse.

De potentielle partnere til dit affiliate program kan f.eks. være eksisterende blogs, der skriver om emner, der er relateret til dit produkt. Hvis dit affiliate program er økonomisk interessant vil nogle affiliates dog også udvikle nye websites som er relevante for dit partnerprogram og/eller købe trafik for egen risiko. Denne kategori af professionelle affiliates kan virkelig skabe omsætning, hvis de rigtige forudsætninger er til stede.

Dine partnere bruger altså både tid og penge på at markedsføre dine produkter for egen risiko. Derfor er det også ødelægende for dit affiliate program, hvis du ikke betaler dine regninger til at affiliate netværket til tiden. Du vil ganske enkelt opleve at dine affiliates forlader affiliate programmet.

Du skal heller ikke eksperimentere med fastsættelsen af kommissionen, på samme måde som du løbende justerer prisen på en AdWords kampagne. Det skaber usikkerhed og fjerner muligheden for at affiliates kan planlægge en længerevarende kampagne der leveres trafik og salg til dig.

For at en affiliate kan udvikle et nyt website eller købe trafik for egen regning skal en kalkule med den kommissionen du tilbyder og de omkostninger der er forbundet med kampagnen give et fornuftigt afkast til den pågældende affiliate. Hvis du hele tiden skruer på kommission har dine partnere ikke en chance for at planlægge, og så skyder du dig selv i foden.

Udarbejd en affiliate marketing strategi

Når du lægger din affiliate strategi er det vigtigt at du har beregnet hvor stor en kommission dit produkt kan bære, altså et maksimum. Dermed ikke sagt at det er den kommission du skal give dine partnere.

Hvis dit affiliateprogram kan køre fornuftigt med en kommission på det halve af dit maksimum er der selvfølgelig ikke nogen grund til at give mere. Der ikke noget i veje for at lave en trappemodel, hvor de affiliates der leverer mange salg også får en højere kommission.

Når du er bevidst om dit maksimum er du mindre tilbøjelig til at havne i en situation hvor du er nød til at sætte prisen ned, hvilket som sagt kan have en meget negativ effekt.

Der er flere ting du skal kigge på når du fastsætter kommissionerne. Først og fremmest skal du få dig et overblik over hvor dine konkurrenter ligger. Det er logik for burhøns, at affiliates alt andet lige vil sende trafik til dig i stedet for dine konkurrenter, hvis du giver en højere kommission.

Den højeste kommisson i sig selv er dog ikke nogen garanti for succes. Kommissionen skal også være interessant i forhold til de omkostninger en affiliate har. F.eks. er 50% kommission af et salg på 5,- kr. ligegyldigt med mindre der er en meget stor efterspørgsel og meget små omkostninger.

Du har dog mulighed for at differentiere dig fra dine konkurrenter så størrelsen på kommissionen ikke er helt så afgørende. Det kan du f.eks. gøre ved at konvertere den trafik til salg som du får fra affiliates bedre end dine konkurrenter, hvormed den effektive kommission bliver højere.

Du kan også tilbyde produkt data-feeds til dine affiliates som indeholder produktbeskrivelser og priser. På den måde kan affiliates nedbringe omkostningerne til udvikling af indhold og opdatering af tilbud og priser.

Desværre er der ikke en fast regel for, hvad kommissionen skal sættes til da det afhænger af dit produkt og markedet, men ovenstående har forhåbentligt givet dig en bedre forståelse og en erkendelse af at det kræver en velovervejet affiliate marketing strategi.